مجله ماهنامه فصلنامه
مدل های مختلف طراحی مجله ماهنامه فصلنامه
با توجه به نیاز بازار شروع به طرح موضوع طراحی مجلات می نماییم، که در دوبخش کلی می توان به تشریح این موضوع پرداخت(همواره به نکته مهم ای که در پایان نوشته آمده است دقت کنید)؛
۱- طراحی مجلاتی که دارای قالب ثابت و مشخص هستند و باید در زمینه صفحه آرایی آن بیشتر از طراحی قالب کلی وقت گذاشت، این مجلات معمولا دارای محتوای خیلی خیلی زیادی هستند و از طرفی سردبیر و مسئولین آن می خواهند تمامی محتوایشان در صفحات کار شود(یعنی بعضی اوقات برای هر صفحه تک یا دوصفحه و یا بیشتر، اگر متن را به صورت کامل و با فونت ریز هم ریخته شود، حتی جایی برای بولد نمودن تیتر ها و یک عکس نیز وجود ندارد).
در این گونه نشریات محتوا خیلی بیشتر از طراحی برایشان مهم است و طراح باید بتواند با ایده و هنر خود در استفاده از ابزار طراحی به خلق محصولی خوانا، زیبا، بدیع برسد، به برخی راهکارها که تجربه شخصی اینجانب میباشد در ادامه می پردازیم.
۲- طراحی و صفحه آرایی مجلاتی که اولویت اول آنها ایده پردازی و زیبایی صفحات جهت جلب نظر مخاطب می باشد و در مرحله بعد محتوا در صفحه ریخته می شود، در اینگونه مجلات خلق صفحات به اصطلاح پوستری زیبا در اولویت است و طراح باید با جسارت تمام به طراحی بپردازد.
باید در طراحی صفحات با جسارت تمام به پیش رفت ولی در هرلحظه به شناسنامه دار بودن طرح فکر کرد که کل کار به صورت یک مجله واحد باشد و بماند.
(نکته مهم: نکته مهم اینست که نباید این برداشت غلط در ذهن شما باشد که در هر دومدل طراحی قرار است فقط به یک مورد از محتوا یا ایده های طراحی بیشتر توجه شود، مثلا فقط طراحی و زیبایی مهم است و محتوا کامل نباشد! یا محتوا خیلی مهم باشد و طراحی اصلا مهم نباشد! بلکه منظور من اولویت بندی ها است. ممکن است وقتی شما از سردبیر بخواهید که برای زیبایی صفحات فضای خالی در اختیار شما قرار دهد با جواب محکم ایشان روبرو شوید که اصلا ممکن نیست و باید مطالب همه استفاده شود و حتی یک واو هم نباید از قلم بیفتد! یا در جواب بشنوید که با رویی گشاده در خواست شما را قبول کند و به بررسی متن بپردازد تا شاید با حذف برخی موارد بتواند به خواسته شما برسد!)
راهکارهای مشترک در طراحی مجله ماهنامه فصلنامه
یک راه حل ساده و بسیار کاربردی در طراحی ->> 1- عکس ۲- زیرنویس ۳- تیتر ۴- متن می باشد.
حال به تشریح آن می پردازیم؛
مهمترین عناصر جلب توجه مخاطب؛ رنگ، عکس، تصویرسازی و عناوین می باشد. پس از جلب توجه مخاطب، باید عامل نگهدارنده ی چشم سریعاً کار خود را انجام دهد(طبق تحقیقات انجام شده در خصوص مجله ماهنامه فصلنامه شما فقط ۱۰ ثانیه برای این کار وقت دارید)
می توانیم با یک عکس بزرگ جذاب نگاه خواننده را به صفحه مورد نظر خود جلب کنیم و در مرحله دوم موضوع متن که در ترتیبی منطقی قرار گرفته باشد تا بتواند توجه خواننده را حفظ نماید. بعد از عکس میتوان انتظار داشت که خواننده برای توضیح به زیرنویس آن توجه کند، بهوسیله عنوان، خواننده ترغیب میشود و عنوان، مانند فلش او را به متن مقاله هدایت میکند.
سرتیتر ها یا عناوین، به ویژه هنگامی که با فضای سفید زیادی همراه باشند میتوانند توجه خواننده را به اندازه کافی حفظ کند و در او اشتیاق ایجاد کند. سر تیترها و عنوان، همراه با عکسها و تصاویر بسیار مؤثرند و همچنین کار خود را هم به تنهائی انجام میدهند.
و این شگرد کلی طراحی اصولی مجله ماهنامه فصلنامه است.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اجرای هر یک از این بخش ها و آموزش هریک به بخش زیر مراجعه نمایید.